Versterken van binnenuit

Iedereen laat af en toe bepaald (opvallend) gedrag zien om iets van zichzelf te beschermen tegen de buitenwereld. Dat doen jij en ik ook. Het gedrag dat we er voor zetten om onszelf te beschermen, kan heel uiteenlopend zijn: verlegenheid, boosheid, verdriet, teruggetrokkenheid, agressie... Vaak is dit gedrag belemmerend. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

Stel je eens voor dat je een beweeglijk persoon bent. Dagelijks krijg je te horen dat je stil moet zitten en niet zoveel mag bewegen. Wat zou dit met je doen? Die beweging heb je blijkbaar nodig, anders zou je dit namelijk niet laten zien.
Wat zou er gebeuren als we alleen maar corrigeren op het zichtbare gedrag? Er is een kans dat het zichtbare gedrag, het bewegen, minder wordt, maar zal de oorzaak van het gedrag verdwijnen? Het antwoord daarop is... nee. Je zal je nog steeds onrustig voelen, misschien zelfs wel veel onrustiger.

 

We helpen kinderen om de basis onderin de ijsberg bewuster en steviger te maken, meer positieve gedachten over zichzelf, steviger zelfbeeld, meer zelfvertrouwen. Daardoor  verandert er altijd iets boven water.

Bijvoorbeeld als een kind meer zelfvertrouwen krijgt, dan zal het eerder om hulp vragen. Als het positiever over zichzelf denkt, dan ontstaan er meer fijne vriendschappen. Er verandert altijd iets in de positieve richting als er onderin de ijsberg iets positiever wordt. Het mooie is, dat veranderingen onderin de ijsberg vaak nog heel lang effect hebben. Langer dan veranderingen die alleen op gedrag (boven water) plaatsvinden. Veel duurzamer dus.

 

Talenten, heb ik die wel?

Iedereen heeft talent. We denken vaak bij talent aan iets waar iemand echt heel goed in is of in uitblinkt. Bijvoorbeeld iemand zoals Frenkie de Jong of Daphne Schippers. Maar strikt genomen is de activiteit op zich niet het talent. Talent gaat over wat maakt dat iemand schittert in een activiteit. Dit verschilt van kind tot kind.

 

Uitblinken in voetbal, vrienden maken of een instrument bespelen, zal bij elk individu vanuit een andere combinatie van talenten ontstaan. Verschillende kinderen schitteren in dezelfde activiteit, maar zetten er andere talenten voor in. Zo kan iemand die goed voetbalt zowel een talentvolle bewuste beweger* zijn, maar ook een planmaker, een teamplayer, een inspirerend leider…

 

Als we op deze manier naar talenten kijken, valt niemand uit de boot en worden de échte kwaliteiten zichtbaar.

 

Meer weten?

Neem contact op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.

 

 

We helpen scholen, teams, leraren, begeleiders, ouders en jongeren regie te voeren op de ontwikkeling van talent. Onderzoeken, (her)ontdekken, ontwikkelen en doen. Talent dat echt wordt gebruikt. Of je nou 4 bent of 100 jaar. Zodat we samen met meer plezier kunnen doen waar we goed in zijn.

 

*Luk Dewulf, Els Pronk en Peter Beschuyt hebben krachtige namen bedacht bij 39 talenten. Bijvoorbeeld mooimaker, bezige bij, trouwe vriend en bruggenbouwer. Door op deze manier talenten te benoemen, maken we ze zichtbaarder. Ze krijgen aandacht en ze kunnen groeien